ADBLUE

ADBLUE

Typenoksideja vähentävä lisäaine SCR-järjestelmille

AdBlue® typen oksideja vähentävä lisäaine on suunniteltu vähentämään typen oksidipäästöjä ajoneuvoissa, jotka on varusteltu SCR-järjestelmällä (selective catalytic reduction). Saksalainen The German Automobile Association - yhdistys (VDA) takaa AdBlue- lisäaineen korkean ja tasaisen laadun.

 

Käytännön vinkkejä AdBlue-lisäaineen oikeaoppiseen käyttöön

  • Älä käytä ajoneuvoasi ilman AdBlue-lisäainetta!
  • AdBlue-lisäaine on erittäin syövyttävää, joten käytä vain työkaluja ja välineitä, jotka sopivat aineen käsittelyyn ja varastoimiseen.
  • Varmista, että varastointilämpötila on -10C ja +30C välillä ympäri vuoden; AdBlue-lisäaine jäätyy tätä kylmemmässä lämpötilassa ja alkaa hajota sallittua korkeammassa lämpötilassa.
  • Varmista, ettei AdBlue-lisäaineeseen pääse epäpuhtauksia, kuten vettä, polttoainetta, pölyä tai muuta vastaavaa. Epäpuhtauksien joutuminen AdBlue-lisäaineeseen saattaa johtaa SCR-järjestelmän osien rikkoutumiseen.

AdBlue – Usein kysyttyä

Toimiiko ajoneuvoni ilman AdBlue-lisäainetta?
Kyllä, mutta ajoneuvon päästöt nousevat yli sallitun rajan. Ajoneuvon sisäinen diagnostiikkajärjestelmä (OBD) vähentää suorituskykyä, kunnes AdBlue-säiliö täytetään uudelleen.

Onko AdBlue diesel-lisäaine?
Ei, AdBlue-lisäaineen syöttö toimii itsenäisenä järjestelmänä. AdBlue-lisäainetta ei tule sekoittaa polttoaineeseen.

Alentaako AdBlue-lisäaineen käyttö polttoaineenkulutusta?
Kyllä, epäsuorasti. SCR-teknologiaa edellyttävät dieselmoottorit on suunniteltu kuluttamaan vain vähän polttoainetta, eli niiden tehokerroin on hyvä.

Kuinka kauan AdBlue-lisäainetta voi säilyttää?
Adblue-lisäainetta voidaan käyttää 12 kuukautta säilytysastian avaamisen jälkeen, kun aineen varastoinnissa on noudatettu annettuja ohjeita.

Onko AdBlue vaarallista ainetta?
Ei. AdBlue-lisäaine on väritön, vedenomainen neste, jossa on lievä ammoniakin haju. Se on myrkytön, vaaraton ja palamaton.

Onko AdBlue-lisäainetta mahdollista laimentaa?
Ei. Vaikka AdBlue-lisäaineesta 67,5 % on vettä, sen laimentaminen, vaikka käytettäisiin tislattua vettä, johtaa SCR-järjestelmän rikkoutumiseen.


Käyttö

  • Ajoneuvot, joissa on selektiivinen katalyyttinen pelkistysjärjestelmä (SCR)
  • Ajoneuvot, jotka täyttävät Euro IV, Euro V ja Euro VI -päästöluokitusten typpioksidirajat
Tuotteen ominaisuudetHyödyt
Tiukasti valvottu laatu
  • Pitkä SCR-katalysaattorin käyttöikä pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmässä
Käytätkö oikeaa voiteluainetta?

Tietolehdet

Suoritustasot, hyväksynnät

ISO 22241-1:2006
DIN 70070

Tyyppiominaisuudet

Tiheys 15 °C:ssa [g/cm3]1,090
Tiheys 20 °C:ssa [g/cm3]1,087 - 1,093
Jäätymispiste [°C]-11,5

Pakkaus

10 L IBC 218 kg tanker 5 L

Katselit viimeksi

×